ماندگارترین نقشهای کوتاه سینما
در تاریخ سینمای ایران نقشهای مکمل بسیاری بوده اند که به اندازه قهرمانان قصه مورد توجه قرار گرفته و چه بسیا جوایز مختلفی را دریافت کرده اند. این نقش های کوتاه اما ماندگار تاثیر بسیاری در روایت داستان فیلم داشته و در خاطره ها ماندگار شده اند.
در این گزارش تعدادی از ماندگارترین نقشهای کوتاه و مکمل فیلم های سینمایی با نقش آفرینی بازیگران مطرح که ماندگار شده اند را معرفی می کنیم. در این بخش از رویش چند نقش کوتاه در فیلمهای سینمایی را معرفی می کنیم که به دلایلی خاص در ذهن مخاطبان سینما ماندگار شده اند.
صابر ابر در فیلم درباره الی
نام صابر ابر در تیتراژ ابتدایی فیلم دیده نمی شود. این اقدام هوشمندانه اصغر فرهادی باعث می شود تا ورود صابر ابر به داستان فیلم غیر منظره باشد. او در همان سکانس ابتدایی خود از ماشین پیاده شده و با شهاب حسینی گلاویز می شود تا مخاطب ارتباط میان آنها را حدس بزند. بازی کوتاه اما تاثیر گذار او در این فیلم بسیار قابل توجه بود و صحنه پایانی حضور او در ویلا و صحبتش در آشپزخانه یکی از بهترین صحنه های ماندگار در سینمای دهه هشتاد است.
فرشته صدرعرفایی در شبی که ماه کامل شد
فرشته صدرعرفایی در نقش غمناز مادر عبدالحمید و عبدالمالک ریگی، زنی تاثیر گذار بود که با دیالوگ های کم اما چهره و نگاههای خاص خود توانست شخصیتی ماندگار در این فیلم باشد.
بازی جذاب این بانوی هنرمند در فیلم شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار، او را بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره فجر کرد.
پارسا پیروزفر در فیلم مهمان مامان
پارسا پیروزفر با لحن کمدی خود چهره دیگری از فرد معتاد را به سینمای بعد از انقلاب نشان داد. او به خوبی چهره ناراحت و افسرده یک فرد معتاد را همزمان با حرکات طنز و بامزه اش در بیمارستان نشان می دهد تا نقش آفرینی خود را متمایز با چهره های دیگری کند که نقش فرد معتاد را بازی می کنند.
جواد عزتی در فیلم خورشید
جواد عزتی ستاره این روزهای سینما که هیچ ادعایی برای بازی در نقش های اصلی ندارد و همین موضوع او را متمایز کرده است. او در فیلم خورشید مجید مجیدی ایفاگر نقشی فرعی اما تاثیر گذاری است که به تعامل با بازیگر جوان داستان بسیار کمک می کند.
او در نقش معلم مدرسه ای است که بچه های کار در آن درس می خوانند و علی یکی از شاگردان مدرسه با هدف ترخیص مادرش از تیمارستان برای یافتن گنج مدیر مدرسه را وادار به ثبت نامش در کلاس های درس می کند.
طناز طباطبایی در شنای پروانه
با وجود اینکه اصل داستان بر اساس زندگی پروانه شک گرفته بود، اما نقش این شخصیت کوتاه بوده و تنها در چند سکانس خلاصه می شد. اما طناز طباطبایی به مهارت بسیار زیاد توانست در همان زمان کوتاه بسیار موفق عملکرده و تاثیر گذار شود به طوری که برای همان نقش کوتاه خود برنده جایزه بهترین بازیگر مکمل زن از جشنواره فجر شود.
گوهر خیراندیش در فیلم نقاب
فیلم نقاب یکی از فیلم های پر سر و صدا در سال ۱۳۸۶ بود که گوهر خیر اندیش یکی از نقشهای فرعی اما تاثیر گذاری را در آن ایفا کرد به گفته برخی از منتقدان بازی این بانوی هنرمند لایق کسب جوایز مهم سینمایی بود.
او در نقش ماهرخ جون، همسر کامران با بازی امین حیایی بود که بیشتر جنبه رئیس و خدمتکار را داشته و دوستانش به خاطر این ازدواج او را به تمسخر می گرفتند.
رویا نونهالی در فیلم خانه ای روی آب
رویا نونهالی در نقش خانم محمدی با وجود نقش بسیار کوتاه و گذرا به خوبی توانست بازی خود را در خاطره ها ماندگار کند.
خانم محمدی بدون دیالوگ و تنها با نگاههای تلخ و دردناک مظلومیت خود را نشان داد . زندگی او تحت استعمار همسری سنتی و بهره جو است که با نگاه التماس گر و خاصش با دکتر صحبت می کند.
پسرخاله در فیلم کلاه قرمزی
شاید انتخاب عروسک پسرخاله در این لیست کمی ناهماهنگ باشد. اما یکی از ماندگارترین نقش های فرعی دهه هفتاد سینمای ایران بر عهده همین عروسک بامزه است که شخصیتی حمایت گر و بدعنق با صدای حمید جبلی را با آن لباس های خاص خود به خوبی ماندگار کرده است.
با وجود عروسک های بسیاری که به مجموعه کلاه قرمزی اضافه شد، اما پسرخاله همچنان خاص و ویژه مانده است.
علی عمرانی در آرایش غلیظ
آقا برقی با بازی علی عمرانی یکی از شخصیت های تاثیر گذار در فیلم است که با وجود نقش کوتاه خود توانست تماشاگر را مجذوب کند.
بابا برقی در میان تمام کاراکترهای فیلم، شخصیت ویژه ای دارد. او با دید زدن زنان خود را گناههکار دانسته و اقدام به خود زنی می کند. بابا برقی یکی از عناصر مهم در کارنامه فیلمسازی حمید نعمت الله است که تنها یک ذهن خلاق می تواند آن را خلق کند.
رویش مدیا