داغ‌ترین‌ها

گلزار زمان پخش فصل دوم پانتولیگ را اعلام کرد طرز تهیه حلواهای پرطرفدار؛ از ساده مجلسی تا زعفرانی برای ختم عکس دیده نشده مریم سعادت در جوانی؛ بعد ۳۷ سال سلامت خانواده را با محصولات پروتئینی خانگی دهکده پروتئین تضمین کنید “تکرر ادرار در زنان” چیست و چگونه درمان می شود؟ خانه داوود میرباقری بعد فوت همسرش طرز تهیه تن ماهی خانگی، خیلی خوشمزه تر از تن کارخانه ای معنادارترین واکنش به فوت زینب علیپور خبرنگار همراه دارو چه نوشیدنی بخوریم؟ خبر جدید ده نمکی درباره بازیگران اخراجی های ۴ عکسی از بهاره سرگلزایی که بعد فوتش پربازدید شد آموزش کتلت بادمجان رنده شده؛ غذای فوری فوتی نونی خوردن چای مونده، چه ضرری داره؟ اسم فرزند مهسا طهماسبی+ عکس بعد زایمان خانم بازیگر پخت کتلت ایتالیایی به ۳ روش رژیمی، با فر و ماهیتابه دونفره خیلی صمیمی مه لقا باقری با یک مرد جذاب زندگی و رفتار صحیح با بیمار دوقطبی پیامهای جوکری شاهرخ استخری و سحر ولدبیگی به هم حرفهای تازه منتشر شده درباره محمدرضا گلزار که وایرال شد راز ترشی و لعابدار شدن خورشت کرفس

5

درباره کن و سولقان چه می دانید؟

  • کد خبر : 28730
  • 17 آبان 1401 - 4:41
درباره کن و سولقان چه می دانید؟

کن گرچه هنوز بخشداری دارد ولی بخش اصلی آن که الان بالغ بر ۶۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد روی پلاک هایش نوشته شهرداری منطقه ۵

دکتر محمدصادق دهنادی
وقتی به نقشه ایران بزرگ نگاه کنی نزدیک ترین نامی که در کنار اسم این پایتخت به تمام معنا گنده شده می بینی  نام همین بخش کن است.
البته آن فاصله اندک که در نقشه برای کن تا تهران قائل شدند هم بر اساس مسامحه است زیرا اساسا دیگر کن با شهر تهران فاصله ندارد.
کن گرچه هنوز بخشداری دارد و اتفاقا بخشداری آن هم برای سهولت دسترسی در چهار راه جنت آباد باز شده ولی بخش اصلی آن که الان بالغ بر ۶۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد روی پلاک هایش نوشته شهرداری منطقه ۵
البته چند سالی است اراضی کنار مسیل و رودخانه کن شده جزو شهرداری منطقه ۲۲ اما آنچه برای مردم کن و دهات اطراف مهم است این است که کن، کن است.

در هر حال دلایل متعددی تهران را به چنین هیولا ی  بلعنده ای تبدیل کرده است که مواردی از آن را  می توان  از گذشته تا کنون در کلی ترین شکل بدین صورت ذکر کرد   :

  • تمرکز گرایی
  • اجرای طرح ها ی فرمایشی
  •  الگو برداری از طرح های شهرسازی که با  ظرفیت های زیست محیطی – اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی تهران منافات داشت
  • تقسیم کردن شهر به دو قسمت داخل و خارج محدوده و بازی کردن و مانور دادن بین این دو بخش
  • عدم برقرای عدالت اجتماعی در خدمت رسانی بین خارج از محدوده و داخل محدوده
  • بی توجهی محض به  ظرفیت های فضای جغرافیایی تهران در برنامه ریزی
  • بی توجهی به نقش حیاتی  و اساسی ارتفاعات شمالی در تداوم حیات تهران و زیستگاه های بالادستی و پایین دستی آن  و شتاب بخشیدن بر توسعه فله ای به سمت این ارتفاعات و بر روی این ارتفاعات.
  • و موارد بسیار دیگر که  در این مبحث نمی گنجد  این روند تاکنون  این استنباط را در اذهان ایجاد کرده است که  تهران یعنی ایران  و ایران یعنی تهران . حال اگر  قوانین طبیعت را باور داشته باشیم که مصرف در جایی موجب کاهش منابع در جایی دیگر خواهد شد بنا براین افزایش  مصرف آب تهران یعنی کاهش حق آبه  در  زیستگاه ها ی  بالادست و پایین دست  .  مصرف سنگ های تزیینی ساختمانی مثل مرمر ، گرانیت و غیره یعنی  تشدید  تخریب در بسیاری از حوزه های آبخیز البرز و زاگرس  . تشدید  مصرف چوب  یعنی شدت یافتن تخریب در جنگل های شمال کشور  و موارد بسیاری از این  نوع  .

با این مقدمه  نگاهی به ویژگی های حوزه کن و سولقان می کنیم :

حدود  حوزه :  حوزه کن و سولقان از شمال به حوزه شهرستانک ، از جنوب به حوزه  واریش و وردیج .از غرب به حوزه سیجان- واریش و وردیج واز شرق به حوز ه حصارک و فرحزادمحدود است

ارتفاع حوزه  : حداقل  ۱۴۰۰و حداکثر ۳۹۰۰ متر از سطح دریا است .

موقعیت اداری -سیاسی حوزه :

بر پایه آخرین سالنامه آماری ( ۱۳۸۱ ) مراکز جمعیتی این حوزه جزو دهستان “سولقان ” از بخش “ کن ” و در  شهرستان تهران قرار می گیرد.

متوسط بارندگی سالانه حوزه  : ۶۲۵ میلیمتر (متوسط بارندگی داخل تهران  ۲۵۰ میلیمتر  ) است .

منابع آبی حوزه : این حوزه از شش رودخانه  به نام های  امام زاده داود – رندان – تالون – کشار ، سنگان و الیاس  تشکیل شده که در پایین دست حوزه ( قبل از ورود به دشت  ) رودخانه  کن و سولقان را تشکیل می دهند .  غیر از شش رودخانه نام برده  آبشار  دره حیدر  واقع در شمال ده رندان ،  چشمه گوزن در امام زاده داود و چشمه محمود در شمال ده  کشار سفلی از منابع مهم آبی  و از جاذبه های طبیعی این حوزه می باشند .

دبی متوسط رود خانه کن بالغ بر ۲۲۰۰ لیتر در ثانیه (۲/۲ متر مکعب در ثانیه )  و حجم آب سالانه آن نیز  حدود ۷۰ میلیون متر مکعب است  .

فلور حوزه :

درختچه زار های بادام وحشی ، گونه های پراکنده ای از ارس ،  همچنین گونه های دارویی از جنس Achillea , Anthemis  و گونه های چتریان مانند Ferula ovina در این حوزه دارای  ارزش  و اهمیت هستند.

مکان های جمعیتی و جمعیت حوزه  : این حوزه بر پایه سر شماری سال ۱۳۷۵ دارای  یازده آبادی با جمعیت ۲۴۹۳ نفر می باشد(بجز خود کن) . گفتنی است کل بخش کن و تنها دهستان آن دارای ۱۳ مرکز جمعیتی است که یازده مرکز آن در داخل حوزه کن و سولقان  و دو روستای “ واریش و وردیج( به ترتیب با جمعیت ۸۰ و۴۲۱ نفر ) در حوزه واریش قرار دارند  . بعلاوه  جمعیت روستای تالون با داشتن مساحت وسیعی از باغات دره تالون دارای جمعیت فصلی است که بیش از ۵۰ خانوار را در بر می گیردکه در فصل سرما به  سنگان و یا تهران مهاجرت می نمایند .

تعداد جمعیت و واحد های مسکونی روستایی

حوزه کن و سولقان در سال ۱۳۷۵

نام آبادی جمعیت تعداد واحد مسکونی
خانوار جمعیت
امام زاده داود ۱۷ ۳۶ ۱۶
کیگاه ۷۴ ۳۸۱ ۶۷
رندان ۵۳ ۲۴۷ ۴۰
طالون ۲* ۷ ۲
باغ دره سنگان ۲۸ ۱۳۹ ۲۰
سنگان نو ۲ ۴ ۲
سنگان بالا ۲۷ ۱۱۹ ۲۶
سنگان پایین ۶۴ ۲۹۶ ۵۸
سنگان وسط ۷۰ ۳۲۶ ۵۱
کشار سفلی ۴۴ ۲۱۹ ۳۵
کشار علیا ۱۴۹ ۷۱۹ ۱۲۱
جمع ۵۳۰ ۲۴۹۳ ۱۸۱۳

سولقان    :

سولقان که  در حال حاضر مرکز دهستان سولقان است  و از طریق  فلکه دوم  شهران به کلان شهر تهران متصل می شود .

آغاز  عملیات اجرایی آزاد راه تهران – شمال   در سال ۱۳۷۵  را می توان نقطه عطفی در توسعه فله ای سولقان دانست . در تصاویر ضمیمه شتاب ساخت و ساز در این روستا – شهر که بدون هیچ کنترلی  در حال شکل گیری است مشاهده می شود.  تاثیر عملیات اجرایی آزاد راه تهران-  شمال و به دنبال آن توسعه شتابنده در این حوزه  جای مطالعات ویژه ای از ابعاد گوناگون دارد .

مشخصات زیر حوزه رندان و تالون

این حوزه  با  مساحت : ۷۱۹۷ هکتار( ۳۹درصد کل حوزه کن و سولقان ) جزء منطقه  حفاظت شده البرز مرکزی است .

از نظر زمین شناسی متعلق به دوران سوم زمین شناسی در واحد های “ ائوسن ” و الیگوسن ” با  ترکیب سنگ شناسی  توف و شیل است

توپوگرافی و ژئومورفولوژی : حداکثر   ارتفاع حوز  ۳۷۵۹  متر است که  بلند ترین نقطه در حوزه کن و سولقان بشمار می اید . در  ارتفاعات بالای ۳۰۰۰  متر ، دامنه ها  دارای شیب های تند و بیرون زدگی های سنگی و در مناطق میان بند ( ارتفاع بین ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر)  دارای  دامنه های منظم ، دامنه های توده سنگی و بیرون زدگی سنگی است که چشم انداز های  زیبایی را بوجود آورده اند .

خاکهای این حوزه  از خیلی کم عمق ( در ارتفاعات فوقانی )  تا نبستاٌ عمیق و تحول یافته  می باشد .

نوع اقلیم حوزه نیز  نیمه مرطوب  بوده  دارای باران های فصل سرد بویژه در دیماه و اسفند ماه است  .

قابلیت و ظرفیت های  زیستی حوزه رندان و تالاون :

×         چشم انداز های  زیبای کوهستانی

×         آب و هوای  بسیار مطلوب تابستانی

آب فراوان و پاک  ناشی از چشمه(چشمه های متعدد  در محل برونزد سنگ ها ی آتشفشانی با سنگ های رسوبی ) و ذوب برف که در دو رودخانه تالون ورندان جریان داشته و در انتها  به رودخانه کن می پیوندند .( رودخانه تالون   به طول ده کیلومتر از ارتفاعات ۲۸۵۰ متری سرچشمه گرفته و با شیب متوسط ۱۱ درصد تا اتصال به رود خانه کن امتداد دارد .)

×         وجود دو دره  بسیار زیبای تالون و رندان با باغ های قدیمی

×         و جود پستاندارانی نظیر قوچ،  میش و حتی پلنگ

×         منطقه ای کاملاٌ مستعد ایجاد پارک طبیعی

×         پوشش گیاهی آن هر چند دستخوش تغییرات زیاد شده ولی قابلیت تحول را دارا می باشد . مهمترین گونه های آن شامل :

گون ها (  (   Onobrychis  . گونه های بالشتکی ارتفاعات زیاد نظیر:

Acantholimon  است( این جنس در ایران ۸۳ گونه علفی خاردار و اغلب پشته ای است که در مناطق استپی و استپی سرد تا ارتفاعات کوهستانی می رویند و از عناصر ناحیه ایران و تورانی محسوب شد و جهت حفاظت خاک ارزش فوق العاده ای دارند و اغلب گونه های آن انحصاری ایران می باشند )   و گونه های دیگر نظیر  :

Thymus Kotschy

Astagalus spp

Buffonia  macrocarpa

Allium SPP

Arenaria Polycnomelia

-Ferula ovina

عیتی: این حوزه دارای دو مرکز جمعیتی است

یک –   روستای رندان

روستای رندان روستایی است پایکوهی باجمعیت ۲۴۷ نفر که بیشترین آن ها به  دامداری و باغداری  اشتغال دارند .  محصولات آن نظیر سیب درختی ، گیلاس ، آلبالو و… است . پوشش گیاهی ارتفاعات و کف دره در این روستا ،  زبان گنجشک –  چنار – گل گاوزبان – آویشن – گل بنفشه – گل ختمی – چاه کوهی و.. می باشد . پوشش دامنه های محدوده روستا عموماٌ پوشش متراکمی است . متاسفانه از سال ۱۳۷۵ با شروع عملیات آزاد راه تهران-  شمال سودا گران زمین به سراغ این روستا آمده اند و با  قطعه بندی زمین در شیب ارتفاعات ، ضمن بالا بردن قیمت زمین در این روستا وضعیت اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی روستا را به حال و هوای دیگری کشانده اند .  به گفته اهالی در چهار یا پنج سال پیش قیمت ۲۰۰ متر زمین حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود ولی امروز فقط  یک متر زمین با این مبلغ معامله می شود .  واگذاری زمین ها بوسیله شورای روستا انجام و نیز سند دار و واگذار می شود . بدون توجه به پیامد های این واگذاری ها . ظاهراٌ عناصر محلی صاحب اختیار  در واگذاری و بخشیدن این اراضی ملی حفاظت شده می باشند !!

دو – روستای تالون (طالون )

روستای تالون یک روستای دره ای است . جمعیت ثابت این روستا  اندک است ولی جمعیت فصلی آن  بیش از ۵۰ خانوار است  . این دره ظرفیت  بسیار بالایی از نظر باغداری و تولید محصولات آلبالو – گیلاس – گلابی – سیب – گردو و .. برخور دار است . و هم اکنون آلبالو و گیلاس آن به خارج از کشور صادر می گردد.   دامنه های این دره بسیار زیبا و در بهار به دلیل گل های ریواس از منظره  شگفت انگیز ی برخور دار است .

تهدید های جدی حوزه تالون و رندان :

Ø      آزاد راه تهران – شمال مهم تری تهدید

قطعه چهارم ، پنجم و ششم آزاد راه تهران – شمال  از کیلومتر ۱۶ بدون توجه به حفاظتی بودن این منطقه از این حوزه عبور می کند .  در گزارش آزاد راه  تهران -شمال در خصوص  وضعیت طبیع این قطعات چنین شرح می دهد :

  • قطعه چهارم :شروع مسیر در کیلومتر ۵۵۰+۱۶ در انتهای قطعه سوم قرار گرفته است . مسیر در دامنه غربی دره موسوم به طالون و در کوهستان بسیار تند تا کیلومتر ۴۱۵+۱۷ ادامه یافته و در این محل جهت ورود به تونل و قطع پیش زدگی تند کوهستان دو باند مسیر از یکدیگر جدا شده و باند رفت در کیلومتر ۶۵۰+۱۷ به تونلی به طول ۲۴۵ متر وارد می گردد . طول تونل مذکور در خط برگشت حدود ۳۱۰ متر است . باند های مسیر پس از خروج از تونل در کیلومتر ۳۶۶+۱۸ مجدداٌ بهم پیوسته و در کیلومتر ۷۰۰+۱۸ از مقابل روستای “تالون” که در ضلع شرقی رودخانه قرار دارد عبور و در امتداد آبریز ذکر شده صعود می نماید . عوارض دامنه تند و مسیر به تدریج به حاشیه رودخانه نزدیک می شود . عرض مسیر در طول ۴۴۵۰ متر در خط رفت معادل ۳۵/۱۳ متر و در طول ۴۵۴۶ متر خط برگشت مساوی ۶۰/۱۲ متر است و حداکثر شیب مسیر معادل ۶ درصد است . حداقل ارتفاع مسیر در کیلومتر ۵۵۰+۱۶ معادل ۲۰۴۴ متر و در کیلومتر ۲۱ قبل از ورود به تونل بزرگ تالون ۲۳۱۳ متر از سطح دریا است .
  • قطعه پنجم و ششم : مسیر این قطعات از کیلومتر ۰۵۰+۲۱  در فاصله ۳۴۰ متری تونل بزرگ طالون شروع می شود . بطور کلی قطعات ۵ و ۶ شامل دو دستگاه تونل به طول ۴۸۳۰ متر و ۴۷۸۵ متر می باشد که به شکل رفت و برگشت عمل می کنند . عرض مسیر در داخل تونل ها معادل ۳۰/۱۰ متر است و حداکثر شیب طولی مسیر ها معادل ۵/۲ درصد است . ارتفاع مسیر در نقطه ورودی ۲۳۲۴ متر است  . باند برگشت مسیر نیز با فاصله عرضی حدود ۴۰  متر  از مسیر رفت قرار دارد تونل های دوگانه طالون به صورت مستقیم با شیب یکنواخت تا انتها ادامه دارند .  خروجی تونل  در کیلومتر ۱۷۰+۲۶ در ارتفاع ۲۲۴۵ متراست ( خروجی تونل از حوزه لانیز شهرستانک در حوزه کرج می باشد ) – در فاصله حدود هر ۵۰۰ متر از تونل های ذکر شده پاساژ اتصالی بین دو باند تونل احداث می گردد که در شرایط ویژه به عنوان راه اضطراری عمل خواهد نمود .
بیشتر بخوانید
به مناسبت بیست و هفت سالگی‌ سازمان فرهنگی هنری

در پایان هر سه قطعه ذکر شده است که این مسیر ها در تعارض با اراضی کشاورزی – باغات و ابنیه قرار ندارد . در گزارش هیچ اشاره ای به اینکه این منطقه جزء مناطق حفاظت شده البرز مرکزی است و ارزش های زیستی بسیاری دارد و اینکه مجوز عبور از این منطقه و برهم زدن تعادل طبیعی آن چگونه داده شده نمی شود !! و بسیار ساده از آن می گذرد

بر اساس آخرین بازدید ( شهریور ۱۳۸۲ ) عملیات اصلی راه هنوز شروع نشده است و لی از دو  سال گذشته تا کنون عملیات ایجاد تونل دسترسی در مسیر  دامنه های غربی ارتفاعات حوزه امام زاده داود شروع شده است . ضمن آنکه عملیات حفر تونل اصلی از طریق  دهنه خروجی در حوزه شهرستانک از سال ۷۸ شروع شده است  .در هر حال مهم ترین پیامد های فیزیکی و زیستی این راه  در این حوزه را می توان بدین صورتت دانست :

  • تخریب دامنه ها در را اصلی و راه های دسترسی  و  تبدیل شیب ۸۰ درصد دامنه ها به شیب ۶ درصد
  • پر شدن بخش وسیعی از دره  زیبای تالون
  • تخریب خاک و پوشش گیاهی
  • تخریب بستر رودخانه ، کور شدن چشمه ها
  •          افزایش لغزش ها و ریزش های جانبی دره ها
  • تغییر میکرواقلیم منطقه
  •   تبدیل شدن اراضی یک منطقه حفاظت شده به کالایی برای سوداگری و ساخت و ساز چنانکه این روند از سال ۷۵ در این حوزه شروع شده است
  • نابودی زیستگاه ها
  • تغییر الگوهای معیشتی و شتاب  گرفتن تخریب حوزه
  • و…

ساخت و ساز در آبخیز های تهران ( ارتفاعات بیش از ۱۸۰۰ متر ) تجاوز به حقو ق نسل ها است

پیامد های ساخت و ساز در آبخیز های تهران : ، تخریب بستر طبیعی رود ها و آبراهه ها ، سیل ، هدر دهی آب،  تخریب خاک و پوشش گیاهی ،تسریع روند رسوب گذاری در سد های پایین دست، نابودی زیستگاه های گیاهی و جانوری ،  نابودی باغات کوهستانی و ییلاقات تهران ، ، تجاوز به حریم کوه نشینان

دره کن – سولقان

این دره در شمال شرقی شهر تهران قرار دارد و رودخانه که از بلندیهای شمال البرز سرچشمه می گیرد . در مسیر آن جریان دارد . در طول دره ها قهوه خانه هایی وجود دارد که در روزهای هفته به ویژه در روزهای تعطیل تابستان از مسافران پذیرایی می کنند

حالا که کن صد پاره شده و از طرشت گرفته تا فرحزاد و هریاس و تا نزدیک شهریار هر طرفی دیگر خبری از آن بخش بزرگ نیست کنی ها را از یک چیز می توان شناخت و ان لهجه کوهستانیهای شمال غرب تهران است.
گرچه سولقانیها، کشاریها،سنگانیها و خود کنیها تفاوتهایی برای لهجه شان و البته لغاتشان باهم قائلند ولی این لهجه ها که گاه تند و گاه آرام هستند و گاه محکم و غلیظ گاه شل  همه و همه یک لهجه اند.
این تفاوتها هم شاید از قرار دادن بعضی لغات برای یک کلمه در دوجای مختلف باشد نه تفاوت زبان
مثلا کشاریها دارکوب می گویند حسن گدو شاید این بر آن اساس باشد که اول نفری که دارکوب را معرفی کرده حسن نامی بوده است.
کنی ها به آبشار می گویند ترنا
کشاریها به جوجه تیغی می گویند تیشی
کشاریها به آغوش کشیدن می گویند کش گیرم
کنی ها و کشاریها و سایر دیار این بخش علیرغم بزرگ شدن و رشد جمعیت همه هم را به یک صفت خاص می شناسند مثلا حسن موش – حسن جوجو – مرتضی پفک – حمید شله – مرتضی یه نونی – محمود نرگس –
آنها که صفت خاصی ندارند هم به نام پدر یا پدر بزرگ یا مادر مثل عباس عذرا ،قدرت فیض اله و … چون تقریبا ده پانزه فامیل اصلی در کن قدیم وجود ندارد که نشان طایفه آنهاست مانند کارساز،حاج ملاعلی،حاج ملا حسین، چهارپادار،محمد خانی
مملکتی در کنار پایتخت سربلند:
خودشان به خودشان کندی می گویند و نقل می کنند همه روستاها ی اطراف تا خود شمیران و از این طرف تا کرج در بخش کن بودند البته حرفشان قابل استناد هم هست.
محله های اصلی کن را که بگردی پر است از خانواده های ریشه دار کندی که اصالتا از دهات حصارک در شمال تهران،باغ فیض،خور نزدیک کرج و… می باشد و به اصطلاح کن به قدری مهم بوده که مردم دهات آن برای زندگی بهتر به آن مهاجرت می کردند.
خدابیامرز حاجی کشاری را وقتی بچه بودم می شناختم و آنموقع می گفتند ۱۰۰ سال دارد می گفت آنموقع از کن و کشار با چهارپا تا مرکز تهران یک روز و نیم راه بوده است
آنموقع از کن تا شمال هم نزدیک یک هفته از میان کوه ها می رفتند البته اگر این بزرگراه تهران شمال افتتاح شود یکساعته از کن تا شمال می شود رفت.
البته با شکل گیری کرج جدید و شهریار و بزرگ شدن تهران دیگر خیلی از دهات کن از آن جدا شدند مثل طرشت که الان یک دهات محاصره شده توسط اتوبانهای یادگار امام و و آل احمد و خیابان آزادی و محمد علی جناح است.یا مثل دهات زیبای مهرآبا د که فرودگاه مثل اژدها زیبایی آن را بلعید.
تنها دهاتی که در این سالها به کن اضافه شده امامزاده داوود و کیگا ست چون قدیم از اینجا راه نداشته و جزو توابع فرحزاد بوده و هنوز هم خیلی ها از فرحزاد پیاده تا امامزاده داوود ابن عماد ع می روند ولی به خاطر راه نزدیکتری که از کن برای ماشین کشیده اند الان مال کن است.
کن کنونی از دو حوزه جغرافیایی مورد توجه است یکی کن محصور در دره گردشگری و زیبای کن و سولقان که در البرز مرکزی بنا شده و دیگر قصبات مانند وردیج – واریش – هریاس – حصارک –دهات حسن آبادکه الان گران ترین نقاط منطقه ۵ است و میدان نور در آن بنا شده – پونک  و…
دره کن و سولقان شامل یک حوزه آبگیر است شامل دهات درکورو که بخاطر ساخته شدن فبلم مسافری از هند به آن ده سیتا می گویند.
کن محصولات باغی زیادی دارد اما توت و انار کن معروف است البته به تازگی زعفران هم در کن می کارند از محصولات حوزه کن مهمترین آنها گردوست که به آن خورشت مغز نیز می گویند و در عروسی و عزا مصرف می شده.
کن برای خودش گیلاس و قیسی و آلبالو و گلابی و سیب و انگور و تقریبا همه میوه های بهار و تابستان را داشته ودارد البته بجز مرکبات
سولقان و سنگان و رندان و طالون و کیگا و کشار هم از این دست است که در این جا به یک مشخصات کلی جغرافیایی از آن اشاره می کنیم  که توسط نسرین خطیبی تهیه شده
حوزه کن و سولقان با تمرکز ویژه بر روی زیر  حوزه ” رندان و تالون”
دیده بانان زمین اولین سری گزارش های خبری – تحقیقی معضلات  زیست محیطی آبخیز های تهران  را  تقدیم خوانندگان می کند ، آبخیز هایی که  به دلیل تو سعه ناهنجار کلان شهر  تهران به شدت آسیب دید ه  اند و چنانچه  این روند ادامه یابد به جرات می توان در آینده ی نه چندان دور  منتظر یک فاجعه زیست محیطی برای  تهران و سایر زیستگاه های متاثر از آن بود  .
ابتدا   به شکل گیری کلان شهر تهران و روند تتوسعه آن به سمت آبخیز ها اشاره می شود
این گزارش حاصل کار جمعی شامل : بازدید از حوزه ، گفتگو با مردم ، تهیه فیلم و عکس  توسط  سیما مستوفی جاوید ، هنگامه هادیان ، طیبه موسوی و نسرین دخت خطیبی  وهمچنین  مطالعات کتابخانه ای و تدوین نهایی توسط نگارنده است .
تهران دوره ناصرالدین شاه به شکل هشت  ضلعی  ناقص الاضلاعی بود که با  حلقه ای  از خندق ها از اراضی اطراف جدا می شد . در آن زمان  وسعت شهر به حدود ۱۲ کیلومتر مربع می رسید که نسبت به وسعت دوره صفوی  ۴ برابر شده بود . ( تهران قدیم – جعفر شهری – جلد اول )  حدود تهران در این دوره  عبارت بود از  :شمال :  خیابان انقلاب (شاهرضا )  از سی متری تا نرسیده به  پیچ شمیران وتاکمی بعد از چهار راه کالججنوب :  خیابان شوش ( این خیابان بعد ها کشیده شد و در آن زمان فقط به صورت خندق  و خاکریز بود)شرق : در مسیر خیابان شهباز ( این خیابان نیز بعد ها احداث شد ) تا بعد از میدان ژاله .
غرب : از پایین  چهار راه جمهوری ( چهارر راه شاه سابق ) تا نزدیک میدان گمرک
این محدوده  از طریق ۱۲ دروازه با خارج از مرزهای خود  ارتباط داشت ( دروازه های دولت – شمیران – یوسف آباد – باغشاه – گمرک – خانی آباد- غار – شاه  عبدالعظیم – خراسان – دولاب – دوشان تپه – قزوین )  بنا براین با توجه به وسعت و حدود ذکر شده فاصله شمال تهران تا ارتفاعات ۱۸۰۰ متری پای کوه های البرز جنوبی حدود ۱۴ کیلومتر بود ( به خط مستقیم روی نقشه ) .
آهنگ توسعه تا سال ۱۳۲۰  آرام و به شکل  پیوسته  و متحدالمرکز بود . از سال ۱۳۲۱ تا سال ۱۳۴۰ توسعه سریع تهران آغاز  شد . در این سال ها توسعه  عموماٌ در راستای محور های ارتباطی صورت گرفت  .
سال ۱۳۴۱ نقطه عطفی در آهنگ توسعه تهران  از آرام به توسعه پر شتاب است که شکل آن تا قبل از انقلاب عموماٌ  پیوسته بوده ولی بعد از انقلاب   شکل  ناپیوسته غالب می گردد  .
در یک دوره کوتاه  ۱۰۸ روستا باهمه هویت انسانی – اجتماعی – فرهنگی و با همه  اراضی کشاورزی و باغات متعدد و چشم انداز های زیبا و آب های زلال و تمیز  به وسیله هیولای تهران  کاملا‏  بلیعده  و یا  استحاله شدند که در زیر اشاره مختصری به تعداد آنها در جهات چهار گانه جغرافیایی  می کنیم :
۴۰ روستا از  شمال
(   سوهانک – قلعه فولادی – شیان – باکک- کاظم آباد – ضرابخانه – مبارک آباد – سرخه حصار – ملک فاطمیه – دار آباد – کاشانک – جماران – جمال آباد – منظریه – نیاوران – چیذر – رستم آباد – دروس و سلطنت آباد  – چاله هرز – قیطریه – دزاشیب – کامرانیه – حصارک شمیران – دربند – ولنجک – داودیه – یوسف آباد – امیرآباد – قلعه ارامنه-  امام زاده  قاسم – حدیقه – اراج – لویزان – احتسابیه – ازگل –  لارک – اقدسیه  – پس قلعه – اوین – درکه )
۲۶ روستا از  غرب و شمال غرب
( طرشت – جاوید آباد – سعادت آباد –  باغ فیض – قلعه ارامنه کن –  ورد آورد – مهر آباد کن – پونک – کاوسیه – چیتگر – حصارک کن و… )
۲۸ روستا در جنوب
( قلعه مرغی – خانی آباد – ابن باویه – یافت آباد – جوانمرد قصاب – و… )
۱۴ روستا از جهت شمال شرق و شرق
( تهران پارس – جوادیه – مجید آباد – قنات کوثر – قاسم آباد قلهک – مجیدیه – نارمک-  – سرخ حصار – رحیم آباد – تلو – خاک سفید – قصر فیروزه و..  )
بنا براین تهران  کوچک ۱۵ هزار نفری زمان آغا محمد خان قاجار (  ۱۷۸۵ میلادی ) در مقطع سال  ۱۳۷۵ از بعد جمعیت ۴۵۰ برابر و از بعد وسعت  ۵۰ برابر توسعه یافت . ( محدوده ۲۴ منطقه  ) . حال اگر  توسعه تهران  فراتر از ۲۴ منطقه مدیریتی شهری مورد مطالعه قرار گیرد ، مشخص می شود که وسعت  ناپیوسته تهران بسیار فرا تر از این محدوده است . به عبارتی  وسعت معنی دار تهران را می توان همان  وسعت حوزه  نفوذ تهران بزرگ دانست که  در طول ۱۵۰ کیلومتر ( از دماوند تا هشتگرد ) و عرض  ۹۰ کیلومتر  ( از میگون  تا حسن آباد )  گستردگی دارد . این توسعه گسسته در نوار کوهستانی به شکل حیرت انگیزی ابتدا  حول  محور های گردشگری ،  سپس حول هسته های گردشگری و متعاقباٌ حول شهرک ها ی نو پا ، مکان های تفریحی – ورزشی جدید و  در  چند ساله اخیر نیز  با آغاز عملیات اجرایی طرح آزاد راه تهران – شمال در محدوده  و شعاع عمل این طرح  رو به گسترش  است .
کن اصلی:
اینقدر شهران و دهکده المپیک و از آن طرف شهرزیبا و شهرکهای سازمانی از شمال به کن چسبیده اند که محدوده روستای اصلی کن به سادگی امکان پذیر نیست مگر به کمک قدیمی ها.
باغهای کن گرچه  به رغم ساخت و سازها هنوز کم و بیش حفظ شدند و با عبور دو بزرگراه نیایش و شهید همت در حال محصور شدن و البته بی آب ماندن و خشک شدن هستند اما فراتر از محدوده انسانی کن اصلی هستند .
 مرحوم حاج ملا علی کنی از مجتهدان نامی عصر ناصرالدین شاه که به فتوای ایشان قرارداد ننگین رویتر لغو شد در حدود ۱۵۰ سال پیش به مدد تقوا ی الهی مرز کن را تعیین کرد و این گونه کن از سایر دهات این بخش شناخته شد.
همه کنی ها بر این قول متفقند و اسنادی هم ارائه می کنند که در آن سالها وبای سختی منطقه را فرا گرفته که از تهران آمده بوده و این پیر روشن ضمیر خیش کشاورزی بردوش با ذکرهایی که می خواند و حرزهایی که می دانست به دو کن خطی کشید که محدوده کن شد و به لطف الهی وبا به داخل آن راه نیافت.هنوز نوادگان حاج ملا علی کنی در کن و در بازار تهران سه راهی به نام این بزرگوار وجود دارد.این محدوده از شمال به باغ امام حسین ع و از جنوب به حوالی بزرگراه شهید همت کنونی متصل است.
کن پنج محله اصلی و یک غریب آباد دارد که محل سکونت مهاجرین است که به شرح آن می پردازیم:
۱.          دارقاضی یا درقاضی که ظاهرا درآن قاضی کن می زیسته و بزرگترین حسینیه و مسجد کن موجود است و همیشه سرشناس ترین روحانی کن درآن نماز می خوانده است
۲.                   میانده که پایین تر از درقاضی است
۳.          بالون که پایین ترین و فدیمی ترین بخش کن است گرچه متاسفانه به خاطر بافت نفوذ نا پذیر بالون مورد هجوم مهاجرین غیر قانونی واقع شده و نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت کنونی آن را افاغنه و همسر و فرزندانشان تشکیل می دهند ولی حدود ۲ سال پیش در جریان ساخت بزرگراه شهید همت ۵۰ سکه نقره به ضرب انوشیروان عادل در این محله پیدا شد.
بالون و کاسه سفالی پیدا شده در آن نشان دهنده حدود ۲ تا ۳ هزار سال تمدن در آن دارد
۴.          محله اسماعیلون که یکی از بزرگترین محلات است که مردم اهالی آن را به سادگی مثال زدنی و برخی صفات می شناسند.وجود امامزاده علی اکبر این جعفر که کنی ها به آن امامزاده جعفرع  می گویند اعتبار این محله است
۵.          سرآسیاب:مردم سرآسیاب اکثرا سرشناسان کن هستند گرچه اصلا خانواده های موجود درآن سابقه بیش از ۲۰۰ سال سکونت در کن را اکثرا ندارند و از سایر قصبات آمده اند.تمول مالی مثال زدنی سرآسیابی نیز برای خودشان حرف گفتنی
۶.                   غریب آباد:
از چهار راه شیدا و ایستگاه یخچال که در آن بقایای یک یخچال طبیعی هنوز هم موجود است به بالا تا جاده سولقان را کنی ها به طعنه غریب آباد می گویند که محل نوکنی هاست.
نو کنی ها شامل کنی های جوانی که برای زندگی خود در سامان کن قدیم جایی نیافتند یا اینکه می خواهند در بافت و ساختمانهایی جدید زندگی کنند یا مهاجرین کمتر از ۴۰ ساله به کن است.
تراکم مهاجرین لر و آذری به حدی زیاد است که در غریب آباد یک مسجد خاص برای ترک ها و یک مسجد خاص یرای ملایری ها ساخته شده است.
کشاری ها و کیگایی ها،اراکی ها هم در این قسمت زندگی می کنند و این قسمت هنوز در حال ساخت و ساز است البته نه ساخت و ساز  خیلی اصولی
ذکر یک نکته قابل ذکر است که کنی ها را در امامزاده های آنان دفن می کنند اما بغیر کنی ها اجازه دفن در این امامزاده ها داده نمی شود.
قدیم تر هر محله یک حمام داشته و بغیر حسینیه یک مسجد اختصاصی نیز داشت که کوچکتر بود و گرم کردن آن در سرمای سخت کن راحت تر بود.
در کن و اطراف حیواناتی مثل خر و قاتر استفاده می شده و حیوانات وحشی مثل گرگ و شغال و ساریخ(جوجه تیغی) پلنگ – روباه – کبک  آهو و وگوزن – بزکوهی و خرگوش به کرات دیده شده است.
عزاداری محرم و زندگی کنیها به روایت خودشان
عزاداری و زندگی کنی ویژگی های خاص خود را داردو نوع دین داری کنی ها نیز روش خاص خود و کنی های اصیل متاثر از کوه و فضای خودشان حتی در غذا پختن از گیاهانی استفاده کردند و می کنند که در نوع خود منحصر بفردند مثل:
پشنگ – قاضی یاغی – سبزی شاه – پندیرک- چاپیلی – ام سلمه – اوزمه- شویدک-  گندمک – کلمبه – گیاه تشار – والک – شنگر لاله – سیروک وریواس که در پلو و خورشت می ریزند.
کنی ها غذای آبرومند شان به سبب گردوی فراوانشان فسنجان است البته آش انار و آبگوشت باغی و آش بلغور را به این غذاهای کنی بیفزایید.
کنی ها معتقدند به برکت حاج ملاعلی به محدوده کن آسیب جدی نمی خورد و مثال مس زنند در حالی که به کشار و دهکده و شهران و پایین کن در زمان جنگ موشک خورد ولی به کن هیچ آسیبی نرسید.
همچنین کنی ها به نقلهای خودشان خیلی معتقدند به چند نقل در همین زمینه توجه کنید:
۱.       ماجرای امامزاده داوود ع و چپ شدن چشمهای بعضی کیگایی ها
در کن معروف است که زمانی که امامزاده مجاهد داوود ابن عماد وارد قریه کیگا می شود مردم از ترس با تعقیب کنندگان همکاری می کنند ولی به خاطر شان ایشان فقط مسیر فرار حضرت را با چشم نشان می دهد.
مشهور است یک فامیلی که در کیگا اکثرا بچه هایشان انحراف چشم داردند از نسل همان ملعون ها هستند و خدا به نفرین امامزاده چشمشان را چپ نگه داشته است.
۲.       ماجرای فاجعه  اخیر سیل امامزاده داوود ع و قبر دسته جمعی
چندین نفر از موثقین کن و کیگا در خواب جناب امامزاده  داوود علیه السلام را می بینند که فرموده باشند : به زودی حرم را کر خواهم داد
این گونه است که مردم متوجه می شوند که عذابی در شرف نزول است
قضیه هم از این قرار بوده که تعدادی از اراذل در حریم امامزاده به نوشیدن مسکرات مشغول شده بودند و در حال مستی به ایشان اهانت هم نموده بودند.
یکی از اهالی برای نگارنده عینا نقل کرده که در حوالی سال های ۳۵ به بعد از قضیه را دیده که در حالی که به نخود چینی مشغول بوده یک ابر کوچکی به بالای امامزاده می رود و شروع به بارش می کند و این گونه کیگا دچار یک سیل سهمگین می شود.
اهلی همچنین نقل می کنند گروهی برای در امان بودن از عذاب بالای کوه می روند و گروهی به داخل امامزاده می روند اما سیل بی امان تر از این حرفها بوده است.
در امامزاده شعیب اکنون قبر دسته جمعی بعضی از اعضای بدن مقتولین این فاجعه است.
در این فاجعه امامزاده ویران شده و بدن مردم با جریان شدید آب رودخانه کن با برخورد به تخته سنگها فاصله ۳۰ کیلومتری را طی می کندو چند وقت از حاشیه بندهای کشاورزی کن و اطراف اعضای دن جمع آوری می کردند ه همراه آب به پایین می آمده
تنها بدن سالمی که به پایین می آید در حالی که تکه تکه نشده بوده بدن مادر و فرزندی بوده که در یکی از قالی های امامزاده پیچیده شده بودند که پس از مرگ متلاشی نشده و در کنار کن متوقف شده بودند.
در کتبی که در ذکر کرامات و تاریخ امامزاده داوود علیه السلام نوشته شده نیز این واقعه به اختلاف ذکر شده و آنچه مسلم است سیلی در دهه ۳۰حرم را ویران و مردم زیادی به قتل رسیدند.
۳.       امامزاده مفقود المقبره محمود ع  در   کشار سفلی
کشار بالا گرچه به واسطه مهاجرت گروهی از اصفهانیهای سنگ تراش بقول مادر بزرگ کشار که اکنون حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ سال دارد (مش صغری اصفهانی) ایجاد شده اما کشار پایین که دره ای تنگ و صعب الزرع است از قدیم موجود بوده است.
کشار پائینی ها معتقدند که امامزاده محمود نامی از تعقیب دشمنان به کوه و درختی پناه می برد و در این نقطه نیز در دل درخت یا کوه پنهان می شود.
بعضی از آنها حتی برای او مقام غیبت قائلند اما اکثرا قبر او را در چشمه معجزه می دانند که آب آن در سرما گرم و در گرما سرد و زمهریر است.
حتی بعضی از کشاری ها به واقعه ای اشاره می کنند که در آن در گذشته ای نه چندان دور به واسطه دفن اولاد نامشروع سقط شده در چشمه مدتها چشمه خشک شده و پس از خواب نمای اهالی توسط این امامزاده و در آوردن این بچه از بستر چشمه دوباره چشمه می جوشد.
۴.       فتیر حاج کرم پادشا
عجیب ترین مراسم نذری که در کشار بالا و پائین نظیرش را دیده ام نذری فتیر است که یکی از واجبات آن نقل قضیه کرامت فتیر و هشدار نسبت به بی توجهی نسبت به آن است.
فتیر یک نوع خوردنی از خمیر عادی است که بجای تنور در یک ماهی تابه بدون روغن سرخ می شود و سپس به ریز ترین قطعات تکه تکه شده و در مایعی از شکر و آب وگلاب و هل دم می شود.
شعله زیری آن خیلی کم است و شعله روی دیگچه از پنبه هایی است که رشته رشته به نیت مراد یافتن بر روی در دیگ آتش می زنند.
نقل حاج کرم پادشا نیز دارای قصه ای ایست خیلی مفصل که تعریف آن به زبان کشاری وقت زیادی می طلبد اما مضمون آن بشرح ذیل است:
زن وشهر فقیر و هیزم شکنی در  شهری که حاج کرم بر آن حکم می رانده برای حل مشکلات خود برای حضرت زهرا علیها سلام فتیر نذر می کنند و به حاجت می رسند.
وقتی فتیر رای برای حاکم می برند از روی استهزا به آن تمسخر می کند .
به زودی در سفری که حاج کرم به دریا می رود دچار دردسر می شود و وقتی از مرگ نجات پیدا می کند در ساحل بجای یک آدمکش دستگیر می شود و به فلاکت و بدبختی می افتد.
در زندان از نذر فتیر با خبر شده و با اعتقاد آن را نذر و اجرا می کند و به همین سبب نجات پیدا کرده و تخت حکومت را باز می یابد و این نذر را عمومی می کند و به همین دلیل به فتیر حاج کرم پادشا معروف می شود.
این نقل را باید قبل از هر چیزی  برای درست کردن فتیر توسط یکی از موسفیدان بطور کامل گفته شود.
۵.       نبش قبر امامزاده
یکی از اشراف کن که شنیده بوده در قبر یکی از امامزاده پول و طلاست شبی به حفر آن می پردازد و لیکن چیزی نمی یابد .
کنی ها با اسم و ادرس می گویند به زودی این ملاک ثروتمند به فلاکت و بدبختی افتاده است.
۶.       علم نظر کرده بالون
در حسینیه محله بالون ضریحی است که پشت آن یک تیغه تماما نقره علم است که مردم به کرامت شده بر آن اعتقاد زیادی دارند.
در ایام تاسوعا و عاشورا این تیغه را از ضریح بیرون آورده و در میان حسینیه نصب می کنند و مردم از نزدیک آن را زیارت می کنند و از آب متبرک شده به سر تیغه به نیت شفا می آشامند. در این تیغه مقدار قابل توجهی طلا نیز به کار برده شده و شاید از آثار دوره قاجار باشد،مایه این اعتقاد در اینجاست که تیغه قدیمی که نقره ای نیز بوده چندین بار مورد حسد سایر کنی ها یا سایر جاها قرار گرفته و دزدیده شده و و درکاه های طویله پنهان شده بوده است.
سارقین و مردم در کمال تعجب دیده اند که هر بار این تیغه دزدیده شده به زودی بدون دخالت کسی به محل خود برگشته و باعث حیرت مردم گردیده است.
۷.       درخت خونی
عصر عاشورا درخت امامزادگان عین زین علی علیهما اسلام چند قطره خون می چکد.
۸.       چاه یاحسین بالون
در بالون چاهی است که از آن در روز عاشورا صدای یا حسین می آید
عزاداری کنی ها :
نحوه عزاداری کنونی
همانگونه که اشاره شد کن ۵ محله اصلی قدیمی دارد دسته های عزاداری در کن فقط شب عاشورا و تاسوعاو ظهر عاشوراست و هر حسینیه به صورت پاد ساعت گرد به طرف سایر حسینیه ها حرکت می کند
بجز محله بالون و میانده که زنجیر می زنند سایر محله های کن سینه می زنند و حالت سنتی تر دارند.
حسینیه های کنونی و قدیم
در قدیم هر محله یک حسینیه و یک مسجد داشت و درب حسینیه فقط برای محرم به روی مردم باز می شد. حسینیه ها تا ۲۰ سال پیش هم همینطور بود که سقف نداشت.
یکهفته به محرم درها باز می شد و تمیز می کشت و سه تیر چه بزرگ چادر بلند سقف را با شعار یا حسین بالا می بردند.
ازدیاد جمعیت کن باعث شد نماز هم بعضا در حسینیه برگزار شود و این گونه شد که سقفهای ایرانیتی ثابت جای چادر را گرفتند
در درقاضی و میان ده و سرآسیاب در وسط حسینیه حوض آب برای وضو قرار دارد
در ۵ساله اخیر همچنین کاشیکاری و سقف دائم و مخارج بسیاری برای همه حسینیه ها توسط خود مردم انجام شده
جمعا می توان گفت حسینیه های کن رقابت چشمگیری باهم دارند.
زنان در عزاداری
تا قبل از انقلاب غذا به زنها در عزاداری داده نمیشد زنان در عزاداری ها به نحو با شکوهی در طاق نماها و ایوانهای طبقه دوم همه حسینیه ها می نشینند و بی پرده ناظر عزاداری هستند.
جو کن اجازه بی حرمتی به زنان در طبقات دوم و اول حسینیه ها را نمی دهد و این امر باعث سو استفاده و خود آرایی بعضی زنان در جریان عزاداری ها می شود که محل تاسف است.
سنگ زنی بالونی ها
صبح عاشورا بالونی ها رسم غریبی دارند که در آن سنگهای تخت گردی را به هم با نغمه ای حزین می زنند و اعلام می کنند صبح عاشورا شده است.
نحوه سنگ زنی نیز دارای سه سطح است  رکوعغ و نیایش و قنوت
مداح های قدیم
مردم کن در پاسخ به این سوال از مداحان زیر بعنوان قدیمی های این رشته نام می برند:
روحانی های کنی
همه کن را در قدیم به نام حاج ملاعلی کنی می شناختند و امروز به آقای مهدوی کنی رئیس روحانیت مبارز تهران که بالاترین سمت او کفیل ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۰ است.
برادر آقای مهدوی را به سادگی می توان در هر مراسم ختم یا کوچه و بازار و کوچه باغهای کن دیدکه آقای باقری کنی نام دارد.کنی ها بخصوص از روحانیان نامی کن از اله داد – حاج محمد علی – شیخ مهدی – شیخ جعفر – شیخ حسین و حاج محمد تقی نام می برند.
روحانی های میهمان
در دوران اختناق ستمشاهی کن پایگاه روحانیان انقلابی بود که بخاطر ممنوعیت و محدودیتهای پایتخت مریدان را برای استماع سخنان خود به کن می کشاندند تا جایی که علیرغم دوری کن از مرکز قیام ۱۵ خرداد در کن رنگ و بوی عاشورایی داشت.
بعضی از این افراد عبارتند از حجج اسلام کافی ،هاشمی رفسنجانی ، محلاتی
حاج آقا تهرانی بزرگ
از قدیم روحانیانی بودند که در کن حاکم شرع بودند و با توجه عدم سند بندی اراضی و اکثر خانه های اهل کن بنچاق معاملات مردم و صیغه زن و شوهر ها را جاری می کردند.
اینهادر واقع رهبر کن محسوب می شدند،هنوز کار نقل و انتقال ملک و زمین توسط بنچاق در کن و تحت نظارت روحانیت است اما بزرگترین این افرادکه پس ازشیخ محمد علی این کار را می نموده  آیت الله مرحوم شیخ تهرانی بود که حدود ۴۰ سال حاکم شرع کن بود و به تازگی به لقا خدا پیوست.
دعوا و رقابت در هیات داری
همانگونه که اشاره شد رقابت شدیدی بین هیاتها استو مردم محلات با جمعیت بسیاری به سراغ عزاداری می روند.
رقابت بین دسته های سینه زن و زنجیر زن به صورت جداگانه وجود داردو باعث می شود که هر سال بر بعضی تجملات و روشهای نو افزوده شود.
هر دسته هر سال از چند مداح درجه یک دعوت می کند تا آبروی آن را انجام دهد.
متاسفانه گذشته و گاه حال کن مشحون از این اتفاقات است که زمانی این رقابتها تبدیل به درگیری می شده و کار به چاقو کشی هم می رسیده است.
در سایر دهات بخش کن این درگیری ها عمیق تر بوده و هست و تعدادی کشته و زخمی در اینجنین درگیری ها ملاحظه می شود.
این درگیری ها در داخل کن بین بالونی و میان دهی از یک طرف و سر آسیابی و اسماعیلونی سابقه فراوانی دارد.
تعزیه درقاضی
همان طور که بالون برنامه ویژه سنگ زنی را دارددر قاضی هم بجز عزاداری میزبان ۱۳ مجلس تعزیه در حسینیه بصورت رسمی در محرم است.
غذاهای عزاداری
مهمترین و پای ثابت غذاهای کن در عزاداری به خاطر باغات فراوانش فسنجان است در کشار و سولقان قیمه لا پلو هم داده می شود که غذایی متفاوت است.
نکته قابل توجه اینکه هر حسینیه در ایام عاشورا از اول محرم غذا می دهد و غذا در ایام خاص اکثرا دو خورشته است.
هر کنی از هر جای ایران به کن می آید تا عزاداری کند و اینگونه است که در شبهای عادی شبی ۵۰۰۰۰ پرس و در عاشورا ۱۰۰۰۰۰پرس غذا طبخ شود.
قمه زنی
سرآسیابی ها هم متاسفانه تا همین اواخر مدعی خرافه قمه زنی در محرم بوده اند و سرآسیاب قمه زنی انجام می شد.
ساعت عزاداری کنونی
بر خلاف هیاتهای کنونی سایر جاها که مراسم اکثرا با شام تمام می شود شام آغاز برنامه در کن است.
شبهای تاسوعا و عاشورا زمان حرکت دسته ها ساعت ۱۱ شب و ساعت مراجعهت آن حدود ۴.۳۰ صبح فرداست.
بجز روز عاشورا که برنامه از صبح شروع می شود.
مداح های کنونی
همانگونهکه اشاره شد بخاطر بعضی ملاحظات به خدمت گرفتن مداحان برای کنی ها اهمیت بسیار دارئ که بجز مداحهای کنی باعث جذب مداحان شهرکهای اطراف به کن می شود.
کنی ها دو نوع خواندن را می پسندند که قدیمی و حماسی خواندن و بسیجی و اهنگین خواندن این دو تیره است.
مداحان جدید بیشتر ا شهرکهای اقماری مثل شهران و جنت آباد و… جذب می شود.
جالب توجه اینکه سولقان خود مداحان صادراتی قابلی دارد.
لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=28730

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها