داغ‌ترین‌ها

1

محبت به شرط صداقت/ آیا ما هم مانند قاتلان امام علی(ع) فکر می‌کنیم؟

  • کد خبر : 34097
  • 20 بهمن 1402 - 21:25
محبت به شرط صداقت/ آیا ما هم مانند قاتلان امام علی(ع) فکر می‌کنیم؟
چقدر مهم است که این روزها کمی با چشم بازتر قاتلان علی را لعنت کنیم و سعی کنیم از منطق آنها دور شویم.

از عید غدیر تا شب قدر که در حسینیه محله مان این پوستر را می‌دیدمخیلی ذهنم مشغول به عبارت دوم این حدیث یک جمله‌ای است که پیام‌بر – که درود خدا بر او و خاندان‌ش باد- فرمودند:علی‌جان خوشا بحال دوستدارت که در مورد تو صداقت می‌ورزد.شاید از خصوصیات تجارب میانسالی است که بیشتر درک می‌کنم؛ چقدر این عبارت دوم مهم است و فهمیدن خلاف این جمله برای درک بهتر آن، مهم‌تر.مثلا سالها تصور می‌کردم در شب قدر، ما به مناسبت #شهادت_امام_علی باید قاتلان آن حضرت را لعنت کنیم اما اندکی است فهمیدم بیزاری از آنهایی که #امیرالمومنین را کشتند یا به کشتن دادند؛ که مستلزم شناختن و اندیشیدن به آن‌هاست؛ بخشی از همان #تصمیم بزرگی است که می‌خواهد #سرنوشت ما را در #شب_قدر رقم بزند.لعن و بیزاری ما در شب نوزده و بیست و یکم ماا اگر این جور فهم نشود فهمیدن #اللهم_کن_لولیک شب بیست و سوم هم بازی لفظی بیش نیست. غروب علی در شب بیست و یکم و طنین آسمانی #ظهور در شب بیست و سوم هم شاید از همین اسرار باشد که از درخواست صادقانه برای آن قدر مقدر زبان و عقلمان فعلا ناتوان است.چه می دانم؟
شاید ما مثل اهل #سقیفه تصور می‌کنیم فرموده خدا را هم می شود به رای گذاشت!
شاید ما هم مانند #سعد_ابی_وقاص مسلمان غیرسیاسی هستیم و بیطرفانه در خون علی شریکیم
شاید هم ما مثل #خوارج ، به جای آنکه عدالت را از #ولایت بیاموزیم ، با فهم ناقص خودمان ولایت را با عدالت موهون خود محک می‌زنیم.
شاید ما هم مانند #سلیمان_ابن_صرد ، جبهه حق را یک جناح سیاسی می‌دانیم که باید در آن به جای تبعیت از امام، سیاست‌ورزی کرد و جلو و عقب ماند.
شاید ما هم شبیه مردم #کوفه در زمستان عذر سرما داریم و در تابستان حذر گرماو اهل عافیتیم. از همان‌هایی که موقع جهاد #امام_حسن فریاد می‌زنیم :دست از مبارزه بردار!ما می‌خواهیم باقی بمانیم ( و دیدیم که تاریخ ریشه آنها و نسل و تمدن‌شان را یکجا خشک کرد)
شاید ما هم مانند اصحاب #جمل ، آلاف و علوف‌مان از سفره بیت‌المال کم شود و یا اگر در رقابت سیاسی حذف شویم، به مصیبت جفتک بیقرار و توطئه‌گری دچار می‌شویم.
شاید ما هم مانند #نجاشی (شاعر بزرگ عرب که #رسانه دار بزرگ علی در رویارویی با معاویه بود) اگر خطا کنیم و حکم خدا بر ما جاری شود از سر لجبازی می‌رویم وسط اردوی دشمن!
شاید ما هم مانند عمروعاص از شدت سواد و تخصص اگر از نظر خودمان تحویلمان نگیرند، به دیار نفاق و کفر می‌رویم تا قدرمان را بدانند و با اینکه می دانیم حق کیست و باطل کیست؟ برای منافع شخصی کوتاه مدت در خدمت شیطانیم؟
یا مانند #شریح_قاضی خودمان را به اسب بودن زدیم و به هر کسی که پول بدهد و مقام‌مان بدهد و ابقایمان کند و موقعیت‌مان را تضمین نماید؛ سواری می‌دهیم.
در یک کلام نکند که علی را دوست بداریم و در راه او راست نگوییم. نکند با صاحب شب بیست و سوم همان کنیم که با شهید شب بیست و یکم کردیم.
نکند خود ما یک پا قتله امیرالمومنین باشیم و غافل از همه جا خودمان خبر نداشته باشیم.
چقدر مهم است که این روزها کمی با چشم بازتر قاتلان علی را لعنت کنیم و سعی کنیم از منطق آنها یعنی طریقه فکر کردن ، مدل استدلال کردن آنها و روش های آشنای آنان برای ذبح بی سر و صدای روح الهی علی در جای جای تاریخ و مقدرات و رویدادهایی که سرنوشت شخص ما و روزگار ما را می‌سازد، دور شویم.

بیشتر بخوانید
زندگی شیرین رسانه ای ، دروغ یا واقعیت؟

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=34097

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها